
Také jste za socialismu vlastnili kolo Favorit z rokycanské fabriky? V osmdesátých letech to bylo nedostatkové zboží a opatřit takový stroj bylo nesmírně obtížné. Dnes už jsou taková jízdní kola vysloveně k smíchu, ale tehdy to bylo pro kluky něco úžasného. Prohánět se na kole krajinou a dopřát si třeba i delší výlet také obnášelo se o svůj bicykl řádně starat, to znamená tu a tam demontovat středové složení, řádně promazat ložiska vazelínou, znovu jej sestavit a mohlo se jet. Když jste rozebírali hřídel středového uložení, vypadly na vás dva ložiskové kroužky s kuličkami. Možná, že už tehdy vás napadlo, jak a z čeho se vlastně tyto technické vymoženosti vyrábí, a tak jste zapátrali ve strojnických tabulkách a domnívali jste se, že by to mohla být ložisková vysokouhlíková ocel.
Od té doby sice uplynula již pěkná řádka let, ale vzpomínky neustále v paměti zůstávají a spolu s nimi i pohled na tvar kuličkových ložisek. Dnes se také vyrábí ložiska pro jízdní kola a také se jedná o stejný nebo podobný materiál, tedy o nízkolegovanou ocel s legujícím prvkem chromem a s vysokým obsahem uhlíku. Důležité je, aby ocel odolávala značnému mechanickému namáhání, a aby zvládla silný nápor fyzikálních sil, který na ně působí.
Ložiska patří mezi vysoce namáhané strojní součásti, a to nejen v jízdních kolech, ale i v automobilech, v letadlech či jiných dopravních prostředcích a také ve stavebních strojích nebo strojích pro strojírenskou výrobu. S ložisky se můžete setkat i při výrobě domácích spotřebičů, sportovních potřeb a hraček, anebo elektrického nářadí. Jsou to zkrátka jedny z nejdůležitějších částí různých pohyblivých mechanismů a je pravděpodobné, že tomu bude i nadále. Buďme však vděční také hutní výrobě, bez níž by nebylo možné ložiska vyrábět. Hutní výroba je základ, o který se opírá veškerý strojírenský průmysl.